Mai Chau - Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Mai Chau - Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Mai Chau - Ninh Binh

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

28 April 2017 | Vietnam, Ninh Bình

Dag 10 28 april 2017

De hoteleigenaar van Valley View bevestigde gisteren dat we om 08.45 u de minibus met kenteken 35B 00829 naar Ninh Binh is gereserveerd. Deze stopt echter niet in het dorp en daarom nemen we een taxi naar het kruispunt en wachten geduldig op de komst van de bus. Niet veel later komt de bedoelde minibus de hoek om en een eenvoudige stopbeweging is voldoende dat we graag mee willen reizen. De bus zit nagenoeg vol; de koffers worden in het gangpad gelegd en op een verhoging naast de chauffeur; wij nemen op de achterbank plaats, waar ook een doos staat en aan de andere zijde stoelonderdelen van de bus liggen. Naast mij zit een jongeman dusdanig in een houding dat kniecontact onvermijdelijk is. Maar we zijn op weg naar onze volgende bestemming.
De 'steward' komt bij ons en zegt money, maar hoeveel wil de man hebben? 200.000VD per persoon is de vraagprijs en dat is vele malen hoger dan wij te horen hebben gekregen, nl 120.000VD. We zijn het niet eens over de ritprijs en dan zegt de man dat 300.000VD voor ons tweëen ook goed is. Dat wordt betaald.
Met een volle bus over slingerende bergwegen met gaten en drempels, betekent voor ons van links naar rechts en met het hoofd tegen het dak en voeten van de vloer. Daarbij nog de kamikaze taferelen van het wegverkeer: al toeterend voorbij een vrachtwagen, ondanks dat een tegenligger nadert. Eén keer ging het bijna mis. In een voorbijgaand dorp worden we bijna getuige van een botsing tussen 2 scooters: vader, moeder en kind duiken de weg op en op hetzelfde moment is een naderende scooter op dezelfde hoogte. Slippend wordt de scooter in bedwang gehouden en loopt het goed af.
In een volgend dorp moeten nog enkele passagiers mee naar het daaropvolgende dorp, zij blijven in het smalle gangpad staan, maar mijn koffer is wel geliefd als opstap en rustplaats. Nadat vele dorpen gepasseerd worden stappen ook diverse lokale reizigers uit en raakt de bus leger naarmate we Ninh Binh naderen. Dan moet er ook nog getankt worden en dat handelen we rustig af, tenslotte heb je brandstof nodig anders komen we nooit op de plaats van bestemmiing.
In Ninh Binh stappen we op het busstation uit en worden we belaagd door taxichauffeurs. We proberen ons meer afzijdig te houden en de 'schreeuwers' uit de weg te gaan. Eveneens een op afstand toekijkende taxichauffeur vraagt op het juiste moment en op rustige toon of we een taxi willen en wij gaan op zijn aanbod in: taxi met meter naar Hidden Charm Hotel (Tam Coc). Alles verloopt in goede orde.
In het hotel worden we ontvangen en kunnen we om 14.00 uur onze kamer betrekken. We krijgen uitleg over de omgeving en hierna kunnen we prompt naar onze kamer met uitzicht op het karstgebergte. Hoezo 14.00 uur, het is 12.30u. Na het settlen lopen we naar Tam Coc (betekent drie grotten).
Hier gaan we met roeibootjes (sampan) over de Ngo Dong rivier tussen het Karstgebergte en rijstvelden door varen. Wat opvalt is dat de roeisters niet met hun handen, maar met hun benen en voeten roeien. De rivier heeft zich door de kalkstenen rotsen doorgebroken, zodat grotten en tunnels onder de bergen zijn gevormd. Na de derde onderdoorgang keren we terug naar het begingpunt van de boottour. Onze vrouwelijke roeister heeft wat te drinken en eten gekregen en hoeft daarom niet op een tip te rekenen, maar dat doet ze wel. We waren gewaarschuwd over de opdringerige houding van de roeisters, verkoopsters van etenswaren en de fotografen op het water. Niet op ingaan is het advies.
Na terugkomst keren we naar het hotel terug om twee fietsen te lenen en naar de Bich Dong pagode op 3 km afstand te fietsen. We fietsen wederom door Tam Coc en verolgen de weg door het prachtige Karstlandschap en komen aan het eind van de weg bij de bewaakte fietsenstalling aan. Doneren 100.000VD en kunnen gratis naar de pagode.
De Boeddhistische tempel uit de 18e eeuw zijn door 2 monniken gebouwd op een kalkstenen berg. Het witte kalksteen kwam alleen in dit gebied voor. Overigens bestaat de hele grot uit 3 van zeldzaam hout gemaakte tempels.
Na dit bezoek keren we terug bij het hotel om geld te tappen, maar het blijft lastig om een bedrag te kunnen innen. Dan gaan we later nogmaals naar het dorp voor het tappen van geld en het avondeten. Zo gezegd, zo gedaan en na deze avontuurlijke dag blijven we op onze kamer om vervolgens van een heerlijke nachtrust te genieten.

• 28 April 2017 - 23:15

Linda:

Wat n mooi verslag weer. Dank je wel. Wat n enorme indrukwekkende reis maken jullie weer.

Geniet met elkaar en lieve groetjes

• 29 April 2017 - 10:29

Dick Van Der Spek:

Dank voor al de reis updates, leuk te kunnen volgen. Take care, Dick en Lek

• 29 April 2017 - 11:40

Wim:

Hi Azië-lovers,

Jullie gaan te snel, ik hou het niet bij! Het ene ogenblik nog in Hanoi, (voor jullie alweer heel ver weg) dan via de minderheden naar de Halongbaai en tot zover snap ik het nog maar dan gaat het mis, het ene ogenblik fietsen jullie in de stromende regen en de modder, verpest Oeds zijn schoenen - moet je daarvoor helemaal naar Vietnam? hebben we hier ook- en dan naar weer een heerlijke nachtrust - ik lig altijd maar te draaien en zie allerlei mooiei Vetnamese dames voor me-
    proppen jullie je in een bus tot schade van je koffer en zetten ze je nog af ook. En als je dat allemaal hebt gehad krijgen we nog die ploeterende monniken (met één k) op een berg. Enfin, jullie vakantie, maak eer nog maar wat van,

grr.

wim