Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Ninh Binh

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

29 April 2017 | Vietnam, Ninh Bình

Dag 11 29 april 2017

Toch weer op tijd wakker, doordat we vroegtijdig de slaap vatte hebben we een lange nachtrust gehad. Nadat we ons opgeknapt hebben kunnen we naar het ontbijt; het is niet anders. Ruime sortering in de vorm van een koude en warme buffet is voorhanden. We maken hier graag gebruik van.
Vandaag hebben we een fietsprogramma met uitstapjes in de planning:
1) Mua Cave (Hang Múa)
2) Trang An
3) Hoa Lu (Biên Lai Thu Phí Tham Quan)
We hebben een fietskaart van het hotel en een toelichting ontvangen, dus we kunnen op pad: direct links en voor de pomp weer naar links. Welke pomp? Dan maar de hoofdweg oversteken en bij een wachtende taxi naar de weg vragen. Terug moeten we en wederom oversteken en dan zien we de pomp, hierna rechts afslaan. We volgen een brede, vrij nieuw aangelegde weg en moeten links naar de Hang Múa. Daar aangekomen parkeren we onze fiets in de stalling. Hier hebben de lokale inwoners een bijverdienste, maar dan moeten ze de prijzen wel schappelijk houden en dat doen ze dit keer. Eerst een entreekaartje en dan 467 treden naar boven klimmen. Eenmaal boven heb je werkelijk een schitterend uitzicht richting Tam Coc en Ninh Binh. De sampans van Tam Coc varen onder je voeten door met een achtergrond van het adembenemende karstgebergte. Naar Ninh Binh kun je de uitgestrektheid van het gebied in je opnemen en is eveneens prachtig. Na de vele foto's keren we naar onze fietsen terug.
Dan naar Trang An over dezelfde weg tussen het landelijke en dorpse omgevingen door fietsen en veelvuldig door kinderen en ouderen worden aangesproken met 'hallo'. Hierop reageren wij met 'tsing tao', dat in het Vietnamees hallo betekent, maar ook een merk Duits/Chinees bier is. Dan bereiken we Trang An en gaan we met een entreekaartje van 200.000VD pp ons laten varen. Nu wordt er niet met de voeten geroeid, maar met de hand en minimaal 4 personen per sampan. We varen letterlijk tussen en onder het gebergte door. Zo'n grot is dan verlicht, maar je moet compact zitten en af en toe bukken om je hoofd niet te stoten. Tussen het gebergte doorvarend zijn de natuurlijke geluiden van de vogels en kikkers goed waarneembaar. In tegenstelling tot Tam Coc vaar je hier nagenoeg niet tussen de rijstvelden door. Na 3 uur varen inclusief 2 tempelbezoeken eindigt deze waanzinnige tocht.
Als laatste onderdeel staat Hoa Lu ons te wachten. Op nog geen 5 fietskilometers van Trang An bereiken we de allereerste hoofdstad van Vietnam (968 – 1009), waar we 2 tempels (Dinh Tien Hoang en Le Hoan) bezoeken. Dit kleine koninkrijk heette Dai Co Viet en had een citadel ter verdediging tegen de Chinezen.
Hierna keren we over dezelfde weg terug naar ons hotel en nemen een duik in het zwembad. Na de vele bezigheden en de opfrisser hebben we enorme trek gekregen en gaan we te voet op zoek naar een restaurant. Die hebben we snel gevonden en we bestellen beiden een gerecht van de hete plaat met Vietnamese loempia's als voorgerecht.
Het was voor ons een zeer geslaagde dag.