Schiphol – Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Schiphol – Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Schiphol – Hanoi

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

19 April 2017 | Vietnam, Hanoi

De eerste trein naar Schiphol genomen, want je weet maar nooit hoe het spoor zich houdt. Met een temperatuur van rond de 0°C zijn we volgens de dienstregeling vertrokken, maar halverwege moest de trein gereset worden en op driekwart van de rit nog een keer. Daar ga je met je planning, maar we hadden gelukkig en behoorlijke tijdmarge in acht genomen. Uiteindelijk kwamen we met bijna een kwartier vertraging in Zwolle aan en hadden het geluk dat de IC naar Rotterdam eveneens vertraagd was. Deze hebben we genomen, maar wel in Amersfoort overstappen, als we maar geen verdere vertragingen oplopen. Op Amersfoort konden we in een relaxte move de trein naar Schiphol nemen en vervolgden we onze reis zonder benoemenswaardigheden.
Een klein kwartier bij de incheckbalie van Singapore Airlines wachten en direct daarna door de controle heen werd ons verteld. Zo gezegd, zo gedaan, verder geen problemen en we waren ruimschoots op tijd bij de gate waar vlucht SQ323 van vertrok. Na het boarden geen oponthoud, behoudens het lange taxiën naar de meest achterafgelegen startbaan om vervolgens de bulderende krachten van de motoren te vernemen om de Airbus 350 naar een acceptabele vliegbeweging te brengen en het luchtruim voor 12 ½ uur aan ons toebehoort. Onderweg filmpje kijken, lezen en het touchscreen interactief mishandelen met aansluitend de slaap te vatten. Voor het landen op Singapore nog een ontbijtje wegwerken en dan kunnen we deze, zeker niet vervelende, vlucht bijschrijven. Hierna een paar uur op Changi wachten voor de doorvlucht naar Hà Nội (betekent binnen de rivier, i.d.g. de Rode Rivier en de Nhuệ) en dat gaat op tijd.
Op de luchthaven van Hanoi (Noi Bai) worden we door een chauffeur van het hotel opgewacht en zo geschiedde. Vervolgens inchecken en het thuisfront melden dat we veilig gearriveerd zijn.
Dan gaan we de eerste verkenning van de stad ondervinden, namelijk in de 'Old Quarter'. Een chaotische warboel van voornamelijk scooters en auto's valt ons ten deel, maar daar weten we wel raad mee. We maken afspraken bij een touroperator voor de Perfume Pagode en we maken de uitstap naar Sapa concreet en leggen deze vast (later meer hierover).
Door de vele zituren en diverse voorgeschotelde maaltijden hebben we alleen trek in een broodje en dat is snel genuttigd. Verder gaan we op tijd naar bed, want we hebben toch een gebroken nacht doorgemaakt en moeten de volgende dag vroeg op staan. We sluiten de warme, halfzonnige dag, waar het nu nog 28°C is, af.