Hanoi - Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Hanoi - Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Hanoi - Sapa

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

22 April 2017 | Vietnam, Sa Pá

Dag04 22 april2017
Met de trein van Hanoi naar Lào Cai, waar we na een gebroken nacht vroeg in de ochtend aankomen (05.35 u) en aansluitend met een lokale minibus naar Sapa op 1440m hoogte worden gebracht. Direct uit de trein stond een man passagiers op te wachten en het Engelse stel uit hetzelfde coupe werd aangesproken om voor 50.000 VD per persoon te worden vervoerd. Wij hebben ons daarbij aangesloten. Echter hebben we langer gewacht omdat uiteraard het busje redelijk vol moest zijn. In de bus hoorden we diverse (hogere) bedragen dan wij hadden betaald, dus dat stemt tot tevredenheid. Dan wordt de rit van bijna 1 uur begonnen en zien we onderweg de bewolking tussen de bergen toenemen, wegen (met gaten) die door de bergen slingeren met vrachtverkeer en de talloze minibussen.
Nadat we Sapa hebben bereikt worden we bij ons hotel afgezet en checken we in. Hierna een zeer basic ontbijt genuttigd en vervolgens in onze kamer opgefrist. Dan zetten we de eerste voetstappen in het plaatsje en merken op dat vele nieuwe hotels wordt gebouwd. Daarbij komen de erg slechte wegen met waterplassen en gaten terug, we merken dit des te meer, omdat ook hier doorgaans de weg als wandelpad moet worden gebruikt.
Terug in het hotel wachten we op de gids, die ons voor een middag-tracking komt halen.
Deze wandeltocht voert ons langs diverse H'mong plaatsen (Cat Cat, Sin Chai), waar behalve een waterval ook hun lokale levensstijl van deze culturen te zien zijn, maar ook onze gids legt het een en ander over deze stam uit. Bewerken van het land: mais, indigo planten kweken tbv kleding in de kleur donkerbauw, rijst verbouwen (is eenmaal per jaar mogelijk door de temperatuur en vochtklimaat). Hennep op katrollen draaien om vervolgens met het weefgetouw voornamelijk doeken te vervaardigen. Daarna worden deze gewassen om de stof soepeler en witter te maken. Buffels ($3000 per exemplaar), eenden, kippen, varkens, en ook honden lopen vrijelijk rond, om op een zeker moment gegeten te worden; alles is voor eigen gebruik. Verder lopen we door de Muong Hoa Vallei tussen de rijstterrassen door waar we uiteindelijk in Sin Chai aankomen. Hier staan traditionele houten (Pumu boom) huizen. Na nog enkele foto's van de omgeving te hebben genomen worden we naar ons hotel gebracht.
Het avondeten is om de hoek van het hotel in het restaurant Little Sapa en wordt door diverse organisaties aanbevolen. Voordat we naar binnen gaan komen we een stel uit Nieuw-Zeeland tegen, die we op de excursie naar de Perfume pagode in Hanoi ook hadden ontmoet. We hebben gezamenlijk een tafel gedeeld en heerlijk van het eten genoten: Sizzling plate met beef en pork met lemon grass en spring rolls. Tussendoor een zeer geanimeerd gesprek met deze mensen gehad.
Dit was het tot dusver en daarmee de groeten uit een mistig en koud Sapa (18°C).

• 23 April 2017 - 17:42

Martha De Jong Buss:

mooie foto's en de reisverslagen zijn zoals gewoonlijk weer geweldig, verheug mij op de rest.

• 26 April 2017 - 14:48

Fam. Veens Henk En Ellen:

Beste Oeds en Yvonne,

Wij genieten van jullie prachtige verhalen. Wat een beleving!! Wat een prachtige foto's!!

groetjes Henk en Ellen en kinderen