Sapa – Hanoi – Halong Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Sapa – Hanoi – Halong Bay - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Sapa – Hanoi – Halong Bay

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

25 April 2017 | Vietnam, Hạ Long

Dag 06, 24 april 2017

De drie mannen in de coupe hebben redelijk tot goed geslapen, de enige vrouw (wie zou dat zijn?) in het gezelschap heeft helaas moeten volstaan met een paar uur. Ondanks wel of geen slaap zijn de treinuren voorbij en komen we om 04.45 uur op het hoofdstation in Hanoi aan.
Vrij snel worden we door een man aangesproken om een taxi met meter te nemen en hier gaan we op in. In de vroege uren rijden we razendsnel en soms door rood naar ons bekende Siesta Trendy hotel, want we hebben afgesproken daar gebruik van een douche en toilet te mogen maken, een ontbijt te nemen en de pick-up service afspraak bij Pelican begint daar. Deze zal ons naar Halong Bay brengen. Nadat alle bagage is uitgeladen lees ik op de meter 36.900 VD af dat ongeveer overeenkomt met het gegeven dat op de heenweg (hotel-station) 40.000 VD (€ 1,60) is betaald. Dan zegt de taxichauffeur dat de meter niet goed is en of we even 300.000 VD willen neertellen. Hier zijn we het niet mee eens en Yvonne loopt naar de balie van het hotel, terwijl Oeds ondertussen de verlaagde prijs van 200.000 VD te horen krijgt. Ik pak mijn spullen en loop eveneens naar het hotel. De baliemedewerker gaat met de chauffeur in gesprek en omdat we geld moeten wisselen betalen we 50.000 VD en zeggen we tam bien.
Hierna heerlijk opgefrist en kort daarna aan een heerlijk ontbijt tegoed gedaan. Kort voor 08.00 uur worden we met een minibus opgehaald en zetten we koers naar de kust in een 4 uur durende rit met tussenstop bij de voor ons bekende Aziatische methodiek: toeristen doen hun inkopen en de organisator van de excursie ontvangt een procentuele retourfund.
We komen in Tuân Châu aan en bij Pelican staan we op de passagierslijst en kunnen we inchecken om daarna op de cruise-jonk te kunnen boarden. Tijdens het reglementen praatje gaan de trossen los en varen we uit en begeven we ons naar de toegewezen kamer/hut.
Nadat we gesettled zijn wordt een lunch aangevangen en genieten we van de eerste blikken van het Karstgebergte die uit het water rijzen. Ook de temperatuur is prima (25° C) en het is vooral droog.
Dan arriveren we bij de grot Hang Luô'n en worden we in de meegevoerde passantenbootjes bij de entree gebracht om daar op houten roeibootjes over te stappen, die onder een gewelf naar de andere zijde varen, waar we met Makaken en enkele kraaien in aanraking komen. We dobberen hier nog wat rond en keren terug naar onze passantenbootjes en varen naar TipTop Island. Daar klimmen we via 400 traptreden naar de top en hebben we een prachtig uitzicht over de 'baai'. Na een verblijf van ongeveer 1 uur keren we naar de boot terug en relaxen we totdat het tijd voor het dinner met voornamelijk seafood is. De boot vaart naar een andere omgeving en daar gaan we voor anker om de avond en nacht door te brengen. Het doet als een armada van bootjes voorkomen, omdat alle uitgevaren boten nagenoeg dezelfde richting kiezen.

• 25 April 2017 - 19:24

Linda: