Mai Chau - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Mai Chau - Reisverslag uit Mai Chầu, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Mai Chau

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

27 April 2017 | Vietnam, Mai Chầu

Dag 09 27 april 2017

Vandaag niet al te vroeg opstaan en genieten van een heerlijk ontbijt met uitzicht over de rijstvelden. Slechter kan je het niet treffen. Althans het weer werkt niet mee, want het regent pijpestelen. Vermoedelijk is rond de klok van 10 uur het regenen gestopt en zouden we kunnen fietsen.
Wat voorspelt is gebeurt ook en we hebben enkele fietsen van het hotel kunnen lenen en de eigenaar geeft nog tekst en uitleg over de te nemen route a.h.v. een schetsmatig kaartje. Bij de eerste dorpen Pom Coong en Bah Lac nemen we verkeerde paden en vinden we enkele notities zoals een parkeerplaats niet. Terug naar het begin van het dorp starten we opnieuw en vinden we uiteindelijk de correcte route. Vietnamese kilometers komen niet altijd overeen met de werkelijkheid en onderdelen, zoals een school, stalen brug, memorial statute zijn belangrijke aanknopingspunten voor de te volgen route. Daarnaast vragen we veelvulidig de weg naar het volgende dorp en zo lukt het ons om tot het dorp Câute te komen. Na ongeveer 20 km krijgen we een bui regen te verwerken en dat merken we goed op de gedeelten van het parcours zonder verharding. Glibberend proberen we onze weg te vervolgen, maar dan is een moment dat Yvonne haar fiets niet in het spoor houdt en stopt, waardoor Oeds ook moet stoppen en pardoes met schoen en al in
een gat met water en modder staat. We stappen weer op en fietsen verder. Op een gegeven moment moeten we na ongeveer 3 km rechts een pad naar Xo volgen, alleen er staat niet vermeld dat de laatste loodjes een berghelling van 10% inhoudt. Dit gaan we niet doen en keren via de hoofdstraat naar Mai Chau terug. We komen moe maar voldaan bij het hotel aan en hebben en afstand van ongeveer 50km door de rijstvelden in een bergachtige omgeving afgelegd. Niet alleen de fietsen zijn aan een wasbeurt toe, ook wij springen onder de douche en spoelen al het vuil, modder en zweet van ons af.
Het avondeten gebruiken we wederom in het hotel en daarna trekken we ons terug, voor de laatste avond in Mai Chau, op de kamer.