Cần Thơ – Cai Rang – Mekong - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Cần Thơ – Cai Rang – Mekong - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Cần Thơ – Cai Rang – Mekong

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

13 Mei 2017 | Vietnam, Can Tho

Dag 25, 13 mei 2017

Op deze dag gaan we 's ochtends naar de drijvende markt en 's middag een fietstocht door de Mekong delta maken. We hebben beide activiteiten bij ECOtours geboekt, omdat de recenties lovend zijn.
We worden opgehaald door onze gids Thoa en nemen een klein bootje en varen in ongeveeer 20 minuten naar Cai Rang. Hier liggen grotere boten met fruit en groenten te wachten op kopers (met kleinere boten) voor verkoop in andere plaatsen en op markten. De boten liggen in de rivier, alleen of meerdere aan elkaar gekoppeld, voor meerdere dagen voor anker. Wanneer ze leeg zijn worden ze schoongemaakt en worden nieuwe goederen aangevoerd.
A.h.v. een stok met daarop het soort fruit en/of groente vastgemaakt herken je wat zij verkopen. Na dagen gaat de prijs omlaag, omdat de spullen niet meer vers zijn.
Ver boven de 10 kilo gaan de goederen van de hand en veelal komen de kopers bij de dezelfde verkoper terug. In de vroege ochtend (nu 6.30 uur) is een drukte van jewelste en zijn de kleine bootjes al behoorlijk gevuld met ananas, groenten, zoete aardappelen en sjarlotjes. Hierna rekenen zij af en varen naar hun afzetgebied en dat kunnen marktkooplui (op het land) of locals zijn. Tussen de marktboten varen bootjes die voor de inwendige mens zorgen en op het doorgaande deel van de rivier is de handelsvaart actief met bijvoorbeeld zand en grint vervoer.
Dan gaan we een rustige watertje op en zien we hoe arme mensen in een hutje op palen hebben gebouwd en de dagelijkse dingen doen. Omdat deze onderkomens op palen staan hoeven zij geen belasting af te staan, zij wonen immers boven water. Ook zien we moderne villa's en deze mensen behoren tot de welgestelde. Van Thoa vernemen we hoe het Vietnamese leven eruit ziet.
We stappen uit de boot en hebben een Vietnamees ontbijt: noedelsoep met varkensvlees, vruchten (dragonfruit, kleine bananen en mango) en koffie en/of thee. Als afsluiting kregen we rijstcake met sesam.
Daarna varen we terug naar ons startpunt en hebben een heerlijke ochtend gehad.
En omdat de temperatuur behoorlijk is gestegen nemen we een duik in het zwembad.
Het tweede deel van de dag neemt om 14.00 uur zijn beslag: met de taxi en een gids naar de fietsen voor een tour door de Mekong. De fietsen staan gereed, wanneer we aankomen en gaan direct op pad. Met een veerpontje naar de andere zijde en daar de verharde wegen op door de plantages van watermeloenen, bananen, en tussendoor de verschillende fruitbomen: jackfruit, papaya, dragonfruit, mango, en een enkele durian. Weldra stoppen we bij een vereerde omgeving waar één enkele boom (Ficus Microcarpa) horizontaal een oppervlakte van 2740 m² beslaat. We gaan verder en kriskras door de Mekong met een pont naar de ene zijde en weer met een ander pontje terug naar de hoofdverkeersader, om daar in het achterland een kijkje te nemen. Diverse kronkelende paden langs de vele zijstromen van de Mekong worden gefietst en foto's genomen, danwel een praatje van onze gids erbij. Dan wijken we iets van de paden af en komen in de modder vast te zitten. Tot achter onze oren zit de bagger, en temeer ook nog een verkeerde afslag is genomen en terug moeten (nogmaals door de bagger), maar dat mag de pret niet druken. Tegen het einde van de middag houden we een pitsstop en krijgen we mango met Vietnamese koffie en thee erbij.
We naderen het einde van onze tour en parkeren onze fietsen. De eigenaar zal deze moeten schoonmaken omdat alles onder de bagger zit.
Wij gaan naar een restaurant waar ze Vietnamese pannenkoeken (Bánh Xèo) bereiden. Zodra wij plaats nemen wordt een flinke schaal met groenvoer (bladeren van de mango, lotus en overige groene planten ) neergezet en kort daarna een pannenkoek gevuld met eend, kokosnootgroente en garnalen met een vissaus om te dippen. Het smaakte goed alleen het groenvoer hebben we laten liggen voor wat het waard was.
Hierna met een taxi terug naar het hotel om ons hoognodig van al het vuil te ontdoen. We nemen afscheid van onze gids Ben en bedanken hem hartelijk voor de geleverde dienst.
Na de schoonmaakbeurt bezoeken we het Mekong restaurant vlakbij het hotel en bestellen we een vleesgerecht. Na deze sessie keren we via de boulevard terug naar onze hotelkamer. Het is een onvergetelijke dag geworden.