Ho Chi Minhstad – Schiphol - Reisverslag uit Nederland, Nederland van YO Jong - WaarBenJij.nu Ho Chi Minhstad – Schiphol - Reisverslag uit Nederland, Nederland van YO Jong - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minhstad – Schiphol

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

16 Mei 2017 | Nederland, Nederland

Dag 27, 15 mei 2017

Vandaag is de dag, dat vooral in het teken van de terugreis staat, en alvorens we hieraan moeten toegeven verlengen we na het ontbijt de kamerhuur t/m de middag. Dit is geen probleem dus we kunnen vrij rondhuppelen. We kopen in het centrum nog enkele souvenirs en hebben het plan opgevat om een bezoek aan het Oorlogsmuseum te brengen. Dit onderdeel in Ho Chi Minhstad wordt door vele toeristen bezocht en kan zeer indringende beelden vertonen.
We lopen na de entree tussen de opstelling van Amerikaanse leger-vliegtuigen / voertuigen op de binnenplaats door naar het 3 verdieping tellende gebouw met op de begane grond vele tentoongestelde uiteenzettingen en anekdotes van voornamelijk oorlogsverslaggevers Op de tweedeverdieping zijn de beelden van de totale vernietiging (napalm effecten, platbranden van dorpen en martelingen) in te zien. Op de 3e verdieping zijn de organisaties en tactische bewegingen van de verschillende divisies in te zien. Tussen alle beelden door worden de wapens en munities in vitrines tentoongesteld. Om 11.30u klinkt het signaal om het pand te verlaten en dat doen we.
We lopen richting het hotel om de middag bij het zwembad door te brengen en dit idee voeren we uit.
Eenmaal bij het zwembad pakken donkere luchten samen en zien we in de verte hevige regen en bliksem tevoorschijn komen. Voorspeld wordt dat ook wij op het dak van het hotel, want daar is het zwembad, de regen zullen opmerken. En dat blijkt ook. Dat is voor ons de reden om naar de kamer te gaan en de spullen bij elkaar te vergaren voor het uiteindelijke vertrek.
We checken in de namiddag uit en gaan met de taxi in de regen naar het vliegveld. Daar volgen we de procedure van inchecken, controle van goederen en paspoorten en zoeken de gate op waar we zullen wachten op het moment van boarden.
We vliegen van Ho Chi Minhstad via Singapore naar Schiphol en komen daar om 07.00 uur in de ochtend aan. De vlucht verliep prima en we zijn wederom goed verzorgd. Vanaf Schiphol nemen we de trein naar huis en ook dat verliep voorspoedig, zodat we om 11.00 uur bij de buurvrouw aan de koffie konden bijpraten.
We hebben een heerlijke vakantie achter de rug met merkbare verschillen tussen Noord- en Zuid-Vietnam in klimaat, mensen en arm en rijk. Wat opviel zijn de vele jonge backpackers die tijdens een sabbatical door Vietnam voor enkele weken trekken en een buurland (Laos, Cambodja of Thailand) meenemen. Of voor maanden in Australië een werk-vakantie hebben doorlopen om aansluitend diverse landen, waaronder meestal Vietnam, te bezoeken. Dan hebben we ook vele contacten opgedaan en zijn we door enkele uitgenodigd. Voor de toekomst kan dat een bezoekje waard zijn.