Hué – Hội An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Hué – Hội An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Hué – Hội An

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

05 Mei 2017 | Vietnam, Hội An

Dag 17, 5 mei 2017

Vandaag maken we de oversteek naar Hoi An en dat kan op verschillende manieren, nl per trein, bus, minibus of motor. Wij hebben voor de minibus met tussenstops gekozen. We worden tussen 08.00-08.30 in de lobby van het hotel opgehaald en zorgen dat we klaar staan, echter komt de gids ons pas om 08.45 uur ophalen, omdat medereizigers nog lagen te slapen. Met verschillende nationaliteiten in de bus vertrekken we door de countryside richting de Japanse brug (Thanh Toan) in Hué. Op deze brug wordt de vrouw
Tran Thi Dao aanbeden, omdat deze invloedrijke familie een persoonlijke kapitaal heeft geschonken om deze brug te bouwen, waardoor gemakkelijker het kanaal kon worden overgestoken. Wanneer de brug door stormen en oorlogen werd getroffen is deze meerdere keren herbouwd. In het midden is een altaar ingericht.
We vervolgen onze weg richting Lang Co, van origine een vissersplaats, maar de 10 km lange kusstrook is veel bekender om zijn geel/witte zandstranden. Volgens zeggen een van de mooiste stranden langs de kust.
Daarna gaan we de Wolkenpas (Hải Vân pass) over, die de verbinding tussen Lang Co en Da Nang maakt. Maar de kustweg over de pas is het meest bekend geworden in het programma Top Gear, wanneer per brommer door Vietnam wordt gereden. Het overige verkeer wordt via een tunnel geleidt. Helaas doet de naam Wolkenpas zijn eer aan, want we zitten op 496m in de wolken en daarom rijden we door naar een lager gelegen punt om foto's te maken. Dan komen we in Da Nang aan en bezoeken we de Marmeren berg. Een rotsformatie van 5 marmeren en kalkstenen bergen, vernoemd naar de vijf elementen van de oude oosterse filosofie: metaal, hout, water, vuur en aarde. De bergen hebben een ingewikkeld systeem van grotten en tunnels, die als schuilplaatsen in de Vietnamoorlog zijn gebruikt. De Waterberg Thuy Son is de belangrijkste met de vele grotten en boeddhistisische tempels uit de 17e eeuw. Na dit laatste bezoek rijden we door naar Hoi An en worden we bij ons gereserveerde hotel afgezet.
Na het inchecken en ontvangen instructies strijken we in onze kamer neer en frissen we ons op. Hierna trekken we erop uit in Hội An; een plaats met 120.000 inwoners en de voormalige havenstad van het koninkrijk Champa. In de 16e en 17e eeuw was Hai Pho (Hoi An) een belangrijke handelsplaats voor de handelaren uit China, Japan, Nederland en India. De vroegere twee stadsgedeelten was door een houten, overdekte Japanse boogbrug (Chùa Cầu) met elkaar verbonden, om de Japanners met de Chinese handelaren in contact te laten brengen. Om dit allemaal gade te kunnen slaan moeten we voor het autoloze centrum een entree betalen van 120.000VD pp. Dit entreekaartje is voor alle dagen geldig.
Het is een aantrekkelijke plaats voor het toerisme en dat is te merken, maar wel gezellig. Tegen de avond gaan allerlei lampionnenmodellen aan en wordt de sfeer nog interessanter. Echter houden we na het avondeten de sfeer even voor gezien en keren we naar ons hotel terug. We verblijven een aantal dagen en zullen zeker op een later moment terugkeren.

• 06 Mei 2017 - 11:31

Carla:

Hoioi
    het is hier nu ook heerlijk weer! Wat een prachtige lampionnen!!Kan je zo een handeltje mee beginnen
    liefsXX