Hội An per fiets - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Hội An per fiets - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Hội An per fiets

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

06 Mei 2017 | Vietnam, Hội An

Dag 18, 6 mei 2017

Wat kan je op je vrije zaterdag gaan doen? Nou, dat zal ik je vertellen: we nemen de fiets en gaan bij een temperatuur van meer dan 30° C naar An Bàng beach. Bij het strand worden we bijna van de fietsen getrokken om deze daar te parkeren, maar dat weigeren we tot de laatste 50m dan moeten we van de fiets afstappen. We nemen een kijkje aan het strand en het is bijna Zandvoort aan zee: diverse restaurants en evenzoveel klaarstaande ligbedden nodigen de strandgasten uit om plaats te nemen. We fietsen een stukje parallel aan het strand verder en gaan op een afstand van 1 km nogmaals naar het strand. Hier parkeren we onze fietsen in het mulle zand en maken we een wandeling langs de vloedlijn. Het zeewater heeft een temperatuur van ruim boven de 25° C en is zeer aangenaam. Ook de vele tentjes en bedden zijn hier nagenoeg verdwenen, maar er wordt wel uitgebreid aan de de diverse accomodaties gebouwd.
Tijdens de wandeling zien we op het azuurblauwe zeewater de vissers in kleine bootjes zeevruchten vangen. Er liggen ook halve inmensgrote kokosnoten met verlichting op het strand en enkele drijven in de branding; deze worden 's avonds voor de visvangst gebruikt.
Helaas merken we ook het afval langs de 'duinrand' op en dat is in contrast met de goudgele/witte zandstranden van Vietnam.
Na deze ervaring stappen we weer op de fiets en keren terug naar Hoi An. Rond de middag is het een stuk rustiger in het specifieke centrum en nadat we even hebben rondgefiets hebben we trek gekregen, maar waar ga je heen. In enkele reviews hebben we gelezen dat een broodje bij Phi Bánh Mì de lekkerste van Hoi An zijn. Daar gaan we naar toe en we bestellen een baquette met kip, groenten, kaas, papaya, wortel, kruiden en chilisaus: heerlijk! Allerlei varianten zijn mogelijk en het is een komen en gaan van vooral jongelui die eveneens de goede berichten hierover hebben gelezen.
Dan nemen we de fiets terug naar het hotel en gaan we vanmiddag heerlijk bij het zwembad chillen. En tegen het einde van de middag gaan we het oude centrum verder verkennen met een hapje eten erbij.
Zo gezegd, zo gedaan en na het heerlijke avondeten lopen we over de avondmarkt en door de straatjes met de talrijke en fleurige verlichte lampionnen naar de geparkeerde fietsen terug. Hoi An laat een gezellige en prima indruk achter in een feëerieke omgeving.