Ninh Binh - Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu Ninh Binh - Dong Hoi - Reisverslag uit Dong Hoi, Vietnam van YO Jong - WaarBenJij.nu

Ninh Binh - Dong Hoi

Door: Oeds

Blijf op de hoogte en volg YO

01 Mei 2017 | Vietnam, Dong Hoi

Dag 13, 1 mei 2017

07.30 uur is afgesproken dat een prive chauffeur ons naar het station van Ninh Binh brengt. We zijn om 06.00 uur opgestaan, opgefrist en ontbeten en zijn ruimschoots op tijd in de lobby. Inderdaad is de chauffeur op het afgesproken tijdstip aanwezig en rijden we met een gezapige snelheid naar het centraal station (Ga) van Ninh Binh. Daar ontmoeten we een Nederlandse lerares basisionderwijs en is de wachtijd om voordat je daar erg in hebt. Opstellen op het perron, want het signaal dat trein SE7 van 8.20u binnenkomt, is geweest.
Dan arriveert de trein en stappen we in wagon (Toa) nummer 4 met zachte zitplaatsen 29 en 30. Op deze plaatsen zitten twee dames, maar maken plaats zodra wij aangeven dat deze stoelen door ons gereserveerd zijn. De volgende wagon heeft nog houten banken en worden door de aanwezige passagiers beslapen.
Weldra wordt de trein in beweging gebracht en zijn we onderweg naar Dong Hoi waar wij volgens schema om 16.21 uur aankomen.
Onderweg zien we het Karstgebergte voorbij glijden met de waterbuffels in hun poel en op het land de zilverrijgers met de arbeiders op de rijstvelden om de eerste rijst te oogsten. Dit beeld wordt afgewisseld met vlakkere gebieden met rijstvelden en mais en soms een rivier. Weer later komen we in bergachtig gebied en rijden door tunnels, maar ook bredere wateren worden gepasseerd. Dan stoppen we op stations en haltes en is de wagon op een moment met een groep kinderen gevuld en dat hebben we geweten.
Na een 8 uur lange zit komt ons eindstation in beeld en precies volgens schema stappen we uit. Nu is de pick-up service van het resort hopelijk ook op tijd. Na afscheid van de Nederlandse te hebben genomen lopen we naar buiten na diverse keren door taxichauffeurs aangesproken te zijn. Helaas is geen pick-up service aanwezig en na een half uur nemen we een taxi naar onze bestemming Phong Nha Lake resort, deze ligt 40 km buiten Đồng Hới.
In een schitterende natuurlijke omgeving is het resort gelegen en als we aankomen is de vraag hoe het is. Direct hebben we ons beklag gedaan en zij gingen dit direct uitzoeken, ondertussen kregen we drinken en kunnen we relaxend van het mooi uitzicht genieten. Dan worden we naar onze bungalow begeleidt en ontvangen we uitleg over dit onderkomen. Nadat we ons hebben gevestigd hebben we trek gekregen en zullen we een hapje in het restaurant nemen: kip met lemon grass en Loc Lac (Cambodjaans rundvlees).
Dan nogmaals de uitleg van het misverstand op het station; de chauffeur was op het vliegveld om ons op te halen en niet op het treinstation. Excuses worden aangeboden en de retour service is gratis, maar eerst van de geweldige maaltijd proeven.

• 01 Mei 2017 - 18:34

Jeanette Drost:

Hallo vakantiegangers!
    Dat was een lange zit!! Gelukkig viel er nog wat buiten te bekijken.
    Soms zit het mee, soms zit het tegen.
    Ik vind het wel knap dat jullie zo rustig blijven bij alles wat verkeerd gaat!!
    Groetjes!!

• 02 Mei 2017 - 15:56

Wim:

Hi treinreizigers,

Het wordt wel steeds luxer daarginds. 'is een beetje vroeg opstaan maar dan staat de chauffeur ook al bellefd lachend klaar. En dan moet de dag nog beginnen en hoe. Een lerares op het perron en de tijd vliegt om! Ja, dat brgrijp ik, met leraressen is dat vaak het geval.
    En daarmee zijn we nog niet aan het eind, zachke kussens voor verwende billen terwijl de minder gefortuneerde op de planken mogen zitten en dus fofo's van het weelderige leven in de luxe trein. En de Chinese bevolking trekt zich er niks van aan. Ja toch, verderop kijkt een Chinese schone wat Oeds aan het uitspoken is. Maar ja, daar gaat de tijd in snel mee om.
    Hoe kom je aan die panoramafoto?

Gr.
    Wim